Welke belangrijke keuzes moeten we maken om de klanten te bereiken?
En welke doelstelling wil je bereiken met het inzetten van communicatie?
Wat is de strategische reden?
Het ontwikkelen van een communicatiemiddel heeft altijd een strategische reden voor een ondernemer. Daarom is het goed om van te voren te bekijken wat het doel van het communicatiemiddel is, zodat het eindresultaat aansluit bij het strategisch doel.
Kennis overbrengen door informatie te verstrekken
Je wilt bijvoorbeeld de kennis van de ontvanger van de boodschap beïnvloeden met een communicatie uiting. Na een uitgebreid onderzoek is naar voren gekomen dat een bepaalde dienst van jouw bedrijf niet onder de aandacht is van klanten. Ze weten niet eens dat jij deze dienst ook aanbiedt.
Je gaat een communicatiestrategie in te zetten om deze informatie gericht over te brengen bij jouw klanten. De communicatie uiting zorgt ervoor dat klanten op de hoogte zijn van jouw complete dienstaanbod. Je gaat bijvoorbeeld een leuke actie verzinnen waarin klanten gratis gebruik kunnen maken van deze dienst. Of je verstuurt een informatiebulletin waarin specifiek wordt ingegaan op de informatie van het product. Je zorgt ervoor dat het kennisniveau wordt verhoogd bij jouw klanten.
Houding aanpassen van jouw klanten
Het is ook mogelijk om de houding van klanten te beïnvloeden met een communicatiestrategie. Het kan zijn dat klanten denken dat jij een product aanbiedt dat niet voor hun bedoeld is. Je verstuurt daarom een communicatieboodschap waarin de klant zichzelf herkent en waarbij hij ziet dat het product helemaal aansluit bij zijn belevingswereld. Op deze manier is het mogelijk om de houding te veranderen.
Gedrag beïnvloeden met communicatie
Het gedrag beïnvloeden is ook reden om te kiezen voor een bepaalde communicatiestrategie. Want als jij met de communicatie uitingen ervoor kan zorgen dat klanten bijvoorbeeld jouw producten kopen, dan is dat een geweldig resultaat.
Er zijn hele theorieën die ingaan op het beïnvloeden van het gedrag van consumenten. Want hoe zorg je ervoor dat de klant jouw product pakt en niet die van de concurrent? Een opvallende uitstraling kan hierbij helpen. Terwijl in andere gevallen juist naar voren kan komen dat een ingetogen uitstraling het gewenste resultaat bereikt.
Bekijk vooraf het doel van een communicatiemiddel
Ben je dus bezig met het ontwikkelen van een communicatiemiddel? Bekijk dan eerst het resultaat dat je wilt bereiken met het communicatiemiddel. Welke strategie ga je inzetten om de kennis, houding of gedrag te beïnvloeden? En op welke manier behaal jij het gewenste eindresultaat?
Als je van te voren ook duidelijk beeld hebt van jouw klanten, is het makkelijker om een strategie te bepalen en in te zetten.
Laat je mij weten welk strategisch doel jij wil beïnvloeden met je volgende communicatie uiting?
Geef een reactie