Ben jij druk in de weer met social media?
Je hoort namelijk gouden berichten over het inzetten van social media en dat dit jou met weinig inspanning veel klanten gaat opleveren.
Maar de waarheid is, dat je uren bezig bent en er snel heel veel tijd in het social media verhaal gaat zitten. Iedere keer ben je druk bezig om iets “leuks” te verzinnen, maar eigenlijk heeft het je tot nu toe nog geen klanten opgeleverd.
“Frustrerend zeg!
Waarom wil ik deze marketingstrategie ook al weer inzetten? Om klanten te krijgen… pfff laat me niet lachen… het werkt helemaal niet!”
[Tweet "Ontdek waarom je niets verkoopt via social media."]
Er zijn meer dan genoeg klanten
De kunst is alleen om ze aan te spreken en continue het gesprek met ze aan te gaan. Klanten horen namelijk graag eerst meer over jou voor ze de beslissing nemen om met je te gaan samenwerken of om contact op te nemen. Klanten hebben meer dan 7 contactmomenten nodig om over te gaan naar de aankoopfase en soms heeft een klant wel 12 contactmomenten nodig voor hij contact wil opnemen.
“Betekent dit, dat ik 7 berichten moet maken over mijn producten? Want dat kan ik wel hoor!”
Social media is net als in real live
Nee, sorry… dat is niet de manier op social media. Klanten spreek je overal… in je privé omgeving, op de sportclub… Daar ga je ook niet gelijk lopen roepen dat je een super product hebt of wel? Lekker midden in de huiskamer staan op een verjaardag en schreeuwen… “Ik heb een mooie aanbieding! Koop het nu!”
Nee, je gaat eerst een verbindingen maken. Luisteren wat er leeft in de wereld van een klant. Je bouwt het contact op en uiteraard ga je kijken of je zaken met elkaar kunt doen.
Geef waarde aan je klanten en overtuig ze van jouw expertise via social media
Ga eerst het gesprek aan. Bied waarde voor je klanten. Misschien heb je wel een mooi cadeautje dat je heel eenvoudig kunt delen. Iets waarvan je zeker weet dat jouw ideale klant dit heel waardevol vindt. En tijdens het persoonlijke gesprek op social media ga je kijken of je de klanten naar jouw nieuwsbrieflijst kunt brengen. Daar komt pas de echte sales naar voren. Niet op Social Media!
Veel organisaties gaan de mist in om de social media aanpak te verwarren met sales. Social media valt onder het vergroten van je naamsbekendheid en het online helpen van je klanten. Je gaat zaaien… steeds weer laat je leuke dingen zien en overtuig je de ideale klant van jouw deskundigheid. Want we weten namelijk zeker dat er nog veel meer klanten zijn, dan de huidige klanten die je nu helpt. En die willen je graag leren kennen via social media.
Wil je weten wat je absoluut niet moet doen op social media? Klik op één van de buttons en je ontvangt direct de GRATIS CHECKLIST, zodat jij deze blunders kunt voorkomen.
[sociallocker]Blunders op social media verkomen – SOScommunicatie >> Klik hier <<[/sociallocker]
Maar weet, social media heeft geen salesstrategie. Stap niet in deze valkuil door alleen maar te zenden.. te zenden en te zenden, want de mensen gaan jouw bedrijf als spammer ervaren en dat wil je voorkomen.
“Mag ik dan nooit meer praten over mijn producten?”
Natuurlijk wel, je kunt soms best laten zien wat je in huis hebt. Maar probeer dit met een andere insteek dan directe koude verkoop. Ga voor een warme aanpak en kijk of je fans kunt maken.
Je moet eerst vertellen wat je doet
We kunnen dus gerust zeggen dat er volop kansen zijn om nieuwe klanten te krijgen via social media. Alleen weten deze klanten nog niet wat jij te bieden hebt. Daarom ga je jouw verhalen vertellen, door een ijzersterke marketingstrategie. Of je gaat bijvoorbeeld kennis delen, want dat doe je eigenlijk in het fysieke bedrijf ook voor klanten. Daar nemen klanten ook contact op om na te vragen hoe zaken moeten. Hoe fijn is het als ze dus heel gemakkelijk via social media hun vragen kunnen stellen? Voordeel hierbij is dat anderen de antwoorden ook kunnen lezen. Je gaat via social media nieuwe klanten interesseren voor jouw bedrijf door zichtbaar te worden, maar ook door je huidige klanten te helpen.
Hoe kun je dan verkopen via social media?
Het geheim om nieuwe klanten te krijgen en daadwerkelijk te verkopen is dus het vullen van je e-maillijst. Hier komt de sales pas om de hoek kijken.
Je e-maillijst vul je zelf door nieuwe klanten te spreken, maar je bestaande klanten helpen jou, door over jouw mogelijkheden te vertellen als ambassadeurs. En het mooie is, dat dit op social media ook kan. En weet….Hoe meer mensen toegevoegd worden aan jouw e-maillijst, hoe meer kans je hebt op nieuwe klanten. Je kunt dit zelfs uitrekenen, hoeveel mensen er continue op jouw lijst moet komen om de resultaten te behalen. Maar dat is weer een ander verhaal 😉
Vullen dus die e-maillijst!
En laat social media je daarmee helpen.
P.s. Wil je meer weten over verkopen via e-mailmarketing? Bekijk dan zeker even > Maak krachtige nieuwsbrieven van 17 maart
Geef een reactie