Het klinkt zo eenvoudig… Je doelgroep bepalen.
Maar veel ondernemers hebben het hier toch behoorlijk lastig mee.
Want is het kiezen van één doelgroep, niet het loslaten van inkomstenbronnen?
Als je een keuze maakt om één bepaalde doelgroep te kiezen, voelt het net of je bepaalde kansen laat liggen. Want je weet zeker dat je ook andere klanten kan helpen met jouw dienstenpakket.
Kiezen voor een doelgroep, helpt bij het maken van de sterke boodschap
Als je duidelijk hebt wie jouw doelgroep is, wordt het een stuk makkelijker om jouw boodschap aan te laten sluiten bij de wensen van deze doelgroep. Want je weet wat hun zienswijze is en waar ze behoefte aan hebben, omdat je dit van te voren hebt onderzocht.
Voorbeeld
Je weet dat jouw klant geld wil besparen op de dienst die jij wil aanbieden. Als jij dan een communicatiemiddel maakt met daarin heel duidelijk de boodschap dat het geld bespaart, voelt een lezer zich aangesproken. Hierdoor is deze geneigd om de boodschap te lezen en op te nemen.
Breng je doelgroep in kaart
Hoe meer jij het plaatje kan invullen van jouw ideale klant, hoe beter jij weet waar deze klant tegenaan loopt.
Maak dus een beeld van jouw ideale klant.
Op een vel papier zet je in het midden: Ideale klant.
Hieromheen ga je kreten zetten die slaan op deze klant. Deze kreten ga je weer verder uitwerken en ook deze stappen zijn weer verder uit te werken. En zo wordt jouw klant steeds duidelijker. En zie je waar deze behoefte aan heeft en waar jouw kansen liggen.
Als je dit hebt gedaan, kan je bijna een afbeelding zoeken van deze klant. Pak deze afbeelding bij alle communicatie uitingen die je maakt. Je praat op zo’n moment tegen deze klant. Wat wil deze en waar heeft deze behoefte aan? Hierdoor stem je de boodschap af en voelt een potentiële klant zich aangesproken. Je praat tenslotte over problemen of behoeftes waar hij/ zij mee rondloopt.
Heb jij ook al een duidelijk beeld van jouw ideale klant? Nee? Stel hieronder dan je vraag waar jij tegenaan loopt met het bepalen van je doelgroep.
Geef een reactie