Je ziet veel ondernemers het toepassen. Een online challenge. Het is een super manier om klanten te krijgen voor je programma of event. Maar hoe maak je een challenge om klanten op je nieuwsbrieflijst te krijgen?
Stap 1: Een landingspagina
Het begint met een landingspagina. Deze pagina heb je nodig om de e-mailadressen van klanten te verzamelen. Gelukkig hebben veel autoresponders de mogelijkheid om een eenvoudige landingspagina te maken. Je krijgt dan een inschrijfformulier te zien waar klanten hun gegevens achter kunnen laten. In Mailchimp kun je gratis een account aanmaken om zo’n pagina te maken. Als je een list hebt gemaakt waar je de e-mailadressen gaat verzamelen, zie je onder Signum form, General een link staan met een landingspagina. Hieronder zie je hoe zo’n formulier er eenvoudig uit kan zien. Uiteraard is dit formulier aan te passen, zodat je een mooie opmaak krijgt.
Uiteraard is het ook mogelijk om een landingspagina op te maken. Zo’n aanmeldpagina is eenvoudig van opmaak en heeft 1 doel het verzamelen van e-mailadressen. Zeker met een challenge is het fijn om een mooie landingspagina te hebben. Deze pagina maak je zo op dat klanten dat klanten aan het einde alleen 1 ding willen, zich aanmelden voor jouw challenge.
Voor onze klanten maken wij regelmatig landingspagina’s. Hieronder zie je een voorbeeld hoe dat eruit kan zien.
Stap 2: Follow – up mailingen
Een challenge is vaak gebaseerd op mailingen die naar klanten worden gestuurd. Maak daarom alle mailingen en voeg de toe aan je autoresponder. Je maak iedere nieuwsbrief en zorgt ervoor dat deze op de gewenste datum wordt verstuurd. Heb je een 10 daagse challenge, dan maak je 10 mailingen en nog een extra mailing om je aanbod te doen. Vergeet ook niet de bevestigingsmail waarin je mensen van harte welkom heet, omdat ze zich hebben aangemeld. In deze mail laat je direct weten hoe de deelnemers de challenge gaan ontvangen.
Wij gebruiken soms ook video’s tijdens een challenge. Super waardevol, want de klanten zien je en raken daardoor vertrouwd met jouw aanpak. Deze video’s kan je op YouTube plaatsen en iedere dag activeer je de juiste video. Zelf werk ik altijd met Vimeo, omdat ik de kwaliteit van Vimeo beter vind. Je kopieert de link van de video in je follow-up mail, zodat ook deze in de mailing staat.
[Tweet “Maak follow-up mailingen voor een online challenge. “]
Stap 3: Maak een Facebook groep
Je wilt graag dat klanten gaan reageren op hun uitdagingen. Facebook kan je hierbij goed helpen. Maak een Facebook groep aan en nodig jouw deelnemers om hier te reageren. Vergeet zelf niet om ook een reactie te geven, om de interactie te behouden. Het is vaak ook leuk om de reacties te belonen met een mooi cadeau. Zo kan je onder de inzendingen een sessie aanbieden of zelfs iemand toegang geven tot je online programma. Zorg ervoor dat het een fijne omgeving is, waar mensen graag naar toegaan.
Je ziet in 3 eenvoudige stappen kan jij een online challenge ontwikkelen. Een super waardevolle manier om mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen. Laat je mij weten of jij de stappen hebt toegepast?
Geef een reactie