Er staat een nieuw theaterstuk van Harry Potter op stapel. Ik ben stiekem ook wel een beetje een Potterfan. Niet in de laatste plaats door de metaforen over het leven die deze “wizard” me aanreikte. Hij leerde me het een en ander over “verschijnselen” en “verdwijnselen”. Oftewel mezelf laten zien en weer verdwijnen op momenten dat ik daarvoor kies. Net als veel vak “idioten”, was zichtbaarheid een thema dat ik liever aan anderen overliet.

 

Ik “verdwijnselde” liever in de anonieme blauwdruk van mijn product om me door de kwaliteit ervan  te onderscheiden van de massa. Mijn eigen persoon “promoten” om dat product een gezicht te geven was me een brug te ver. Hard werken met een rood hoofd van inspanning achter mijn computer, terwijl ik met mijn rood wit gestippelde zakdoek de zweetdruppeltjes van mijn voorhoofd wiste, was heerlijk … anoniem. En ook lekker veilig. Ik maakte de prachtigste dingen … maar vertelde er niemand iets over. Een tevreden klant was beloning genoeg immers! En die was zonder meer tevreden. Zo blij zelfs dat die zong als een nachtegaal over mijn product. Dus ik kreeg steeds nieuwe opdrachten … mooi toch … Ik hoefde helemaal niet voor mezelf “uit de kast” te komen op Sociale Media. Dat deed ik perfect voor mijn klanten en zolang zij de loftrompet over mij staken, was lekker hard buffelen genoeg “reclame”. De tijden dat opdrachten “vanzelf” kwamen aanwaaien, werd echter een poosje wat minder door de recessie en ik moest toch aan de “bak”.

 

Maar onder marketing kom je nooit uit, zo bleek mij. Voor anderen was het zoveel eenvoudiger om “reclame” te maken dan voor mezelf. Dat heeft uiteraard met vele zaken te maken: gezien worden, betekende vooral ook een risico lopen om afgewezen te worden. De laatste jaren “verschijnsel” ik echter steeds vaker op allerlei events. Ik spreek met enige regelmaat groepen mensen toe op mijn vakgebied … en ondanks dat ik geen magisch toverstokje bezit, zoals Harry, ben ik best tevreden met mijn “aardse” resultaten.

Het is echter een soort “ui” die ik voor mijn gevoel aan het schillen ben. Steeds pel ik er weer een laagje af en kom ik wat dichter bij mijn ondernemerskern, om dan op een volgende laag te stuiten. Mijn bedrijf en mijn producten veranderen met mij mee. Het hebben van een bedrijf is dus een stukje van mijn ziel delen en dat maakt zichtbaar worden zo lastig. Ik help mijn gevoelige klanten hiermee omdat ik als geen ander weet dat dit proces niet altijd van een leien dakje gaat.

Graag geef ik je een paar tips, die voor mij in ieder geval erg goed werken:

 

  1. Woorden spreken boekdelen

Ik heb geleerd om te kiezen voor stukjes tekst in nieuwsbrieven en op sociale media die écht een verhaal vertellen. Zeggingskracht laten zien. Een “footprint” achterlaten. Mensen krijgen dan de neiging om mijn verhalen aan in hun dagelijkse gesprekken met de buren te verweven, omdat ik ze zo levendig en visueel voor ze maak dat ze makkelijk te onthouden zijn als een plaatje in hun hoofd.  En die buurman … is ook een potentiële klant immers. Geen clichés dus … maar woorden met een beeld erin gevat. Grappig en maf soms, oorspronkelijk en vooral authentiek.

  1. Metaforen vertellen verhalen

Als ik mijn verhaal en expertise deel met mensen (potentiële klanten) zoek ik naar sprekende voorbeelden en verhalen die zij “vatten”.  Ik kan vertellen dat ik een strategisch coach ben die online bedrijven bouwt voor gevoelige en slimme mensen, dat is één manier. Ik kan óók een verhaal vertellen over mezelf vertellen, mijn pad schetsen en de hindernissen die ik nam om te komen waar ik nu ben delen, of een ervaringsverhaal  de wereld in sturen, waaruit zowel mijn expertise als menselijkheid blijkt. Dat stelt mijn klanten in staat om mij te leren kennen. Ze kunnen op die manier een vertrouwensband met mij opbouwen. Het is toch heel goed te bedrijpen dat ze vast willen stellen of ze zich bij mij op hun gemak voelen. Of zij hun “kindje” – want dat is toch wat een bedrijf voor veel ondernemers is – aan mijn bekwame handen willen toevertrouwen. Metaforen blijven “plakken”, ze zijn net zo kleverig als stroop en blijven daardoor als vastgelijmd in hun geheugen kleven.  De stroopplakkracht  van een goede metafoor is goede reclame.

Heb je wat aan deze tips? Ik heb er nog veel meer voor je. Tijdens een gratis kickstart-sessie help ik je graag nog verder op weg om je product en jezelf in de wereld te zetten.

En bedenk altijd: Je product dat ben jij! Het is geen anonieme blauwdruk, maar een stukje ziel.