Voor je start met een communicatiestrategie, ga je als eerste in kaart brengen wat je wilt bereiken. Waarom ga je überhaupt beginnen aan het investeren van je kostbare tijd, geld en energie?
Waarom doe ik het? Wat wil ik ermee bereiken?
Twee belangrijk vragen die je jezelf moet stellen als je begint met het ontwikkelen van een nieuwe strategie. Dus een “Tja, het leek ons gewoon een goed idee of we hebben het altijd al zo gedaan”, gaat je niet helpen om straks een communicatieplan tot een goed einde te brengen.
Het bespaart een hoop rompslomp
Je moet weten waarom je iets doet. Het gaat je tijd, veel werk, geld en moeite besparen als je van te voren nadenkt over het doel en de drijfveer.
Als je goed weet wat je wilt, dan kan je doelgericht aan de slag en een goede communicatiestrategie ontwikkelen. Iets waar je later in het proces weer van profiteert als je een doordacht communicatieplan wilt maken.
Een brainstorm momentje
Ga eens rustig zitten en bedenk – Waarom wil jij dit nu gaan doen?
- Is er behoefte aan hogere verkoopresultaten?
- Wil je de denkwijze van je klanten veranderen?
- Moet het consumentenvertrouwen weer herstelt worden?
- Is er een nieuwe markt waar je een goede naam wilt vestigen?
- Et cetera
Wat de uitkomst ook is, het vraagt om een eigen en unieke aanpak.
Stap niet in de valkuil
Veel ondernemers werken andersom. Ze zitten al helemaal in de uitvoeringsfase en komen er achter dat ze nooit hebben nagedacht over het doel of wat hun drijft om dit te doen.
Als dit duidelijk voor je is, wordt je communicatie veel sterker. Je weet namelijk waarom je het doet, wat je wilt neerzetten in de wereld of wat je wilt beïnvloeden.
Vergeet dit belangrijke voortraject dus niet en denk na!
Geef een reactie